Trávenie voľného času a cestovanie v karavane je čoraz populárnejšie a čoraz viac ľudí chce svoje vozidlá čo najviac vylepšiť, aby ich prerobili na „mobilný byt“. Stále viac ľudí využíva možnosť izolácie karavanov. V tomto článku sa pokúsime vysvetliť proces akustickej izolácie kabíny .
Ako izolovať karavan?
Než prejdeme k technickým otázkam, musíme si povedať pár slov o prístupe k akustickej izolácii obytného auta. Na rozdiel od iných vozidiel sa k obytnému prívesu musíte priblížiť z dvoch strán – zo strany kabíny a zo strany obytného priestoru.
V kabíne trávime čas cestovaním z miesta na miesto a tu bude pre nás tepelná izolácia menej dôležitá – v prvom rade musíme zabezpečiť odhlučnenie, aby sme mohli jazdiť na dlhé vzdialenosti v dobrých podmienkach a zabezpečiť akustický komfort. Vibrácie a nadmerný hluk pneumatík môžu pokaziť radosť z jazdy a výhľadov a ešte viac zvýšiť únavu.
To znamená, že plech by sme mali najskôr vystužiť nalepením samolepiacej zvukotesnej rohože, aby sme znížili jej rezonanciu a vytvorili protihlukovú bariéru. Zbavíme sa tupých zvukov, pociťovaných telom prostredníctvom pre ucho nepočuteľných vibrácií. Stupeň 2 je použitie gumovej peny na izoláciu zvuku klepania a hluku vzduchu. Kabína je v porovnaní s obývacou časťou pomerne malá, takže dobré odhlučnenie butylovou rohožou nemá za následok výrazné zvýšenie hmotnosti. Na podlahu kabíny, predné dvere a strechu nad kabínou budeme potrebovať približne 7 m² rohože a 7 m² peny. Obytný priestor zase musíme viac tepelne izolovať, aby sme zvýšili komfort bývania a pobytu v ňom. Samozrejme ho aj odhlučníme, no dôraz je kladený na tepelnú izoláciu a ochranu pred tvorbou kondenzátu. V obytnej časti hrá butylová rohož oveľa menšiu úlohu a nehorľavá gumová tepelná pena s hliníkovou vrstvou alebo bez nej hrá oveľa väčšiu úlohu.
Zvuková izolácia karavanu?
Ak sa rozhodneme stlmiť zvuky počas jazdy, musíme začať rozobratím auta. Časti, ktoré budeme odhlučňovať, sú:
- podlaha kabíny
- strecha nad kabínou
- predné dvere
- podbehy predných kolies
- priedelová stena medzi kabínou a obývacím priestorom (voliteľné)
- kapota motora
Proces zateplenia začíname demontážou a odmastením povrchu . Potom priložíme kúsky antivibračnej butylovej rohože, narežeme a nanesieme na povrch. V ďalšom kroku musíme butylovú podložku dobre rozvaľkať, kým nezmizne hliníková textúra na vrchnej strane podložky .
Butylová rohož je prvou zvukovou bariérou. Butylovú podložku je potrebné prilepiť a pritlačiť pomocou valčeka , ktorý zastaví duté zvuky ako bzučanie, dunenie a klopanie. Samotný výber podložky závisí od efektu, ktorý chceme dosiahnuť.
Ďalším krokom zvukovej izolácie kabíny je nalepenie samolepiacej gumovej peny na butylovú rohož, v prípade dverí na plastové bočnice. Gumená pena je špeciálne pripravený typ gumovej peny s uzavretými bunkami, ktorej úlohou je izolovať stredné a vysoké tóny.
V našej ponuke máme peny, ktoré sú samolepiace a flexibilné, takže sa ľahko inštalujú. Pena je odolná voči chemikáliám a spomaľuje horenie, takže je vhodná pre automobilové a obytné aplikácie. Výrobky majú všetky potrebné certifikáty , vďaka ktorým vieme, že vplyvom teploty nevypúšťajú pachy ani škodlivé chemické výpary. Dodatočne odporúčame používať samolepiace verzie produktov, pretože lepidlo v nich použité je certifikované spolu s penou - v prípade lepidiel na čalúnenie a podobných lepidiel sa môžu pri zvýšených teplotách uvoľňovať škodlivé výpary a nepríjemné pachy. Odporúčame vám, aby ste si použitie tekutých lepidiel na izoláciu karavanu dobre rozmysleli – plech nie je stena, silné zahriatie plechu môže neskôr lepidlo aktivovať.
Za zmienku stojí strecha - po príprave povrchu naneste a vyvaľkajte butyl a ako druhú vrstvu najlepšie samolepiacu penu . V tomto prípade odporúčame penu s hliníkovou vrstvou, ktorá pomáha udržiavať v kabíne teplo. Teplý vzduch putuje nahor a my sa ho snažíme minimalizovať použitím hliníka.
Dvere si zaslúžia osobitnú pozornosť. Dvere sú mimoriadne dôležitým prvkom zvukovej izolácie , aj keď často podceňovaným. Najdôležitejšou vecou v tomto bode je vystužiť plechy a „ zahustiť dvere“. Butylovú podložku je potrebné vložiť do technologických otvorov a dobre rozvinúť. Samotné technologické otvory potom utesnite butylovou rohožou. Najdôležitejšie pri odhlučnení dverí je tesné utesnenie technologických otvorov butylovou rohožou. Posledným krokom bude nanesenie gumovej peny na vnútornú stranu výplní dverí (lepidlo na plastové prvky).
Z praktických rád stojí za zmienku, že po nanesení butylovej rohože a gumovej peny môžeme pre lepší estetický zážitok naniesť vrchnú vrstvu samolepiacej čalúnenej podšívky , takzvaný „koberec“ . Výrobok je veľmi odolný a výborne funguje ako čalúnenie príjemné na dotyk.
Spomeňme aj odhlučnenie kapoty . Masku musíme najskôr zbaviť zvyškov olejov, prevádzkových kvapalín, výfukových plynov a zvyškov zvýšenej teploty v motorovom priestore. Potom prilepíme a vyvaľkáme butylovú podložku a nakoniec použijeme nehorľavú LT podložku .
Po nainštalovaní butylovej podložky a LT peny by mal byť hluk spôsobený jazdou oveľa tichší a počas jazdy nerušiť a výrazne zvýšiť komfort cestovania v kabíne.